Webwinkel domeinnaam kiezen

zo doe je dat!

Ga je binnenkort een webshop beginnen en ben je op zoek naar een goede domeinnaam en tips voor het verkrijgen van een goede domeinnaam ?
Het ‘zoeken’ naar de juiste domeinnaam doe je meestal niet zomaar op een zondagmiddag. Ga er eens rustig voor zitten en zorg dat je pen en papier bij de hand hebt , ja pen en papier, even weg bij je monitor en toetsenbord! Een domeinnaam kies je voor een langere tijd als het goed is maar let wel op, een webwinkel opzetten kost tijd.

Ik zal je hieronder uitleggen wat ik doe bij het bedenken van een goede domeinnaam en zal je meteen wat tips geven voor het vinden van jou perfecte webwinkel domeinnaam!

– Opschrijven van je domeinnaam
Ik ga er vanuit dat je weet welke product(en) je wilt verkopen in je webshop. Dan is het nu tijd om te gaan brainstormen. Schrijf alles op wat er in je op komt, het kan niet gek genoeg zijn. Denk ook aan combinaties van woorden. Laten we zeggen dat ik graag een webwinkel wil beginnen in mightywallets. Na even gebrainstormd te hebben had ik 19 namen genoteerd. Check daarna meteen even of de domeinnamen die je bedenkt nog vrij zijn om teleurstelling te voorkomen. In eerste instantie had ik er meer, maar er waren er al een paar weg en sommige mochten niet van de producent. Onderstaande namen had ik over.

– MightyPure
– MightyCash
– Al-Mighty
– MightyStrong
– MightyMe
– Mightie
– Mightyz
– Migtys
– Mightron
– Mitronics
– ThinkMighty
– StayMighty

Nadat je deze allemaal genoteerd hebt wordt het tijd om dit even te laten rusten. Tijdens het laten rusten heb ik even gecontroleerd via de leverancier van de mightywallets of ik BeMighty of MightyWallets mocht gebruiken. Dit mocht helaas niet! Iedere leverancier heeft dan ook de opdracht gekregen om niet aan deze domeinnamen te leveren!

TIP 1: Check of je het product in de naam van je domeinnaam mag verwerken.

– Laat je domeinnaam controleren
Hoewel het steeds minder belangrijk wordt voor Google dat een product in de domeinnaam staat, is het natuurlijk wel makkelijk. Daarom heb ik ervoor gekozen om in ieder geval een gedeelte van het product in de naam terug te laten komen. Nu heb ik de namen een dag laten rusten en gekeken welke ik nog kon opnoemen. Deze heb ik aangevinkt. Daarna heb ik aan vrienden gevraagd welke naam het beste bij het product zou passen. Ook weer een vinkje. Als laatste heb ik dezelfde vraag op een forum voor webwinkels gesteld, een voorbeeld van zo’n forum is webwinkelvragen. Ook hierop kreeg ik veel reacties en tips.

TIP 2: Laat je naam checken door vrienden, kennissen maar ook zeker vreemden!

– Domeinnaam radio test
Nu wordt het tijd om te gaan strepen.
Begin maar eens met de namen met geen, of weinig vinkjes.
Een belangrijke check die ik altijd doe voordat ik een belangrijke domeinnaam registreer is de radiotest.
Stel jezelf de vraag hoe de uitgesproken domeinnaam kan worden opgeschreven en test dit eventueel met anderen. Neem nu als voorbeeld Tix.nl. Je kan er vanuit gaan dat mensen dit ook gaan schrijven als ticks.nl of tiks.nl. Dat kan dus potentiële klanten kosten.

TIP 3: Doe de domeinnaam radio test

– Domeinnaam tips
Hoeveel domeinnamen heb je nu nog over ? Ik had er nog 5 ! Na 3 dagen wordt het tijd om een domeinnaam te gaan kiezen. Daarbij heb ik oa. gekeken naar de volgende punten voor het uitkiezen van een geschikte domeinnaam:

- Zorg dat de domeinnaam eenvoudig te spellen is
- Kies een domeinnaam die gemakkelijk te onthouden is
- Zet relevantie zoekwoorden in de domeinnaam
- Houd je domeinnaam zo kort mogelijk
- Het is niet verstandig een domein te kiezen dat beschermd is door een merkregistratie 
- Controleer ook even of de .com variant geen louche site is
- Vermijd cijfers in je domeinnaam
- Streepjes maken domeinen moeilijker uit te spreken, te onthouden en in te typen
- Zorg voor een domeinnaam die uitspreekbaar is en waarvan de spelling ook direct duidelijk is
- Kies een domeinnaam die past bij je doelgroep

TIP 4: Een goede domeinnaam is vooral één die goed wordt gepromoot. Als je je domeinnaam consequent vermeld onderaan je mail, op je drukwerk en andere uitingen met je bedrijfsgegevens, dan zal deze zeker blijven hangen bij je klanten en relaties!

– Webwinkel domeinnaam en Google
Zoals iedereen weet is Google constant aan zijn algoritme aan het sleutelen om nog betere zoekresultaten voor jou naar boven ten halen. Een update die in februari 2013 is gedaan is de Google Venice update. Deze update zorgt ervoor dat je zoekresultaten in Google kunnen verschillen, afhankelijk van de locatie waar je je bevindt. In het kort: Google geeft dan de lokale websites voorrang. Was vroeger standaard het land waar je vandaan zocht ingesteld als locatie, Google stelt nu automatisch de stad in waarvandaan je zoekt (op basis van met name je IP-adres, het maakt overigens niet uit of je wel of niet ingelogd bent) en past je zoekresultaten daar sterk op aan. Zoek je bijvoorbeeld in Eindhoven op het zoekwoord ‘koffie’, dan krijg je winkels te zien koffie verkopen in Eindhoven:

koffie-eindhoven



Ga ik dat hetzelfde zoeken in Amsterdam dan krijg ik hele andere resultaten. Je kunt je plaatsnaam eenvoudig aanpassen bij zoekhulpmiddelen: rechts staat automatisch herkend je plaatsnaam. Hieronder kun je een eigen locatie opgeven. Ga er maar eens mee spelen en kijk wat voor effect dit heeft! Hieronder zie je wat de uitkomst is als ik Rotterdam invoer als locatie.

koffie-rotterdam

Dit betekend dus dat het zeker van invloed kan zijn op je SEO tactiek.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die ook anders zullen gaan zoeken als ze een webshop willen hebben. Hierbij kun je dus denken dat er steeds vaker het woord online bijgezet gaat worden. Als ik dus koffie wil zoeken en zie dus de lokale resultaten ga ik automatisch “koffie online” intoetsen om toch een webshop te vinden. Bedenk dus goed waar je klanten zich bevinden. Je kunt ook ervoor kiezen om online toe te voegen aan je url.
Voor mijn koffie voorbeeld zou dat dan koffieonline.nl worden. Vergeet ook niet de Meta title en meta description hierin mee te nemen.

TIP 5: Bekijk of je online kunt toevoegen aan je url.


– Domeinnaam en social media
Naast het vinden van een goede domeinnaam is het ook belangrijk te weten of die naam nog beschikbaar is op de diverse social media. Een goede tool die ik ontdekt heb is https://www.namecheckr.com/
Deze gratis tool checkt de beschikbaarheid van usernames op social media, domeinnamen en in zoekmachines. Heel handig een alles in 1 overzicht.