Webwinkel Live Chat een musthave ?

Webwinkel Live Chat een musthave ?

Er zijn heel veel webwinkels die de klanten diversen mogelijkheden bieden om contact op te nemen. Zo kun je denken aan:

  • Een eigen contactformulier
  • Een telefoonnummer vermelden
  • Een bel me terug functie
  • Webcare (Social Media)
  • Whatsapp

Live chat voor je webwinkel

Er zijn echter maar weinig webwinkels die ook een live chat aanbieden. Dit is een gemiste kans, want het kan van een bezoeker een klant maken. ‘Chat maakt je webwinkel persoonlijk en toegankelijk
Ik wil niet zeggen dat een live chat onmisbaar is, maar het draagt wel bij aan de goede service naar de potentiële klant toe. En het kan ook nog een conversieverhogend werken.


10 Live chat tips voor je webwinkel!

  • Maak de live chat onzichtbaar als je offline bent
  • Weet wanneer het druk is in je webwinkel
  • Zet de chat knop op een duidelijke plaats
  • Bepaal je online tijden, hou deze in ieder gevel gelijk met je ‘telefonische bereikbaarheid’
  • Maak de live chat mobiel (op je smartphone of tablet)
  • Verzamel de meest gestelde vragen en sla deze op.
  • Meten is weten, bekijk wat de chat heeft opgeleverd tov de tijd die je erin gestoken hebt
  • Zorg dat de live chat aan te passen is naar je huisstijl
  • Kijk of de live chat button makkelijk te integreren is in je webwinkel
  • Test zeker een half jaar, dan heb je een duidelijk beeld
Extra tip om je conversie te verhogen met de live chat:
Probeer ook om de live chat te plaatsen op je betaalpagina, mocht een klant een vraag hebben waar hij snel antwoord op wil, voordat hij zijn bestelling gaat plaatsen.


Live chat software

  • Robin (start va. 99 per user/mnd)
  • Userlike (Gratis voor 1 operator en beperkte mogelijkheden)
  • Livezilla (€ 69.90 eenmalig voor 1 operator)
  • Google Talk (Gratis – Geen mogelijkheden voor personalisatie)
  • Zopim  (Gratis voor 1 user)
  • Casengo (Gratis voor: Standaardchat, kennisbank, en allerlei features voor meer productiviteit.)

 

Ik wil graag weten wat jullie ervaring is met een live chat in je webwinkel? Laat het hieronder weten! Welke heb je geprobeerd en wat vindt jij de beste ?

About Patrick Heijmans

Al jaren actief in de webwinkels en nu wil ik ook graag anderen helpen om een succesvolle webwinkel op te zetten. Ik deel mijn kennis en ervaring graag zodat anderen hun webshop kunnen starten of optimaliseren

Loading Facebook Comments ...

Trackbacks

  1. […] een eerder blog schreef ik er al over: livechat een musthave? De online concurrentie zal waarschijnlijk dramatisch toenemen, bestaande online verkopers proberen […]

Speak Your Mind

*