Webwinkel Klantenservice stappenplan

Webwinkel Klantenservice stappenplan

Een van de belangrijkste dingen van een webwinkel is de klantenservice. Maar zoals iedereen weet kost klantenservice tijd, maar deze betaald zich uiteindelijk terug als je je klantenservice voor je webwinkel goed hebt geregeld. Heb je een goede klantenservice dan heb je er een tevreden klant erbij. De klantenservice kun je het beste zelf doen. Jij hebt namelijk zelf het beste inzicht in je eigen bedrijf en producten.

 

 

Webwinkel klantenservice stappenplan

1. klantenservice pagina
Als je je webwinkel al een tijd runt weet je al dat er ‘standaard’ vragen van klanten zijn die geregeld terug komen. Dit is een mooie manier om een klantenservice pagina  op te zetten.  Op deze pagina kun je echt van alles neer zetten waar jij verwacht dat je vragen over zal krijgen. Coolblue weet hoe ze een klantenservice pagina moeten opstellen. Ik zou zeggen ga daar eens kijken bij bijvoorbeeld pdashop.nl om ideeën op te doen.
2. Vragen over dit product
Plaatst een aparte link bij elk product over vragen over dat product. Het voordeel is dat je deze vraag kunt beantwoorden wanneer je er tijd voor hebt. Een ander voordeel is dat je even rustig de vraag kan bestuderen om zo een zo goed mogelijk antwoord te geven. Let wel op dat je deze vragen wel binnen 4 to 8 uur beantwoord. Je wilt natuurlijk wel laten zien dat je een goede klantenservice hebt.
3. Telefoonnummer
Plaats duidelijk in beeld het telefoonnummer van je klantenservice. Liefst op de hoofdpagina. Het wil niet meteen zeggen dat iedereen je gaat bellen. Het laten zien dat je een klantenservice hebt is meestal genoeg. Vaak zie ik bij webwinkels dat er gebruik gemaakt wordt van mobiele nummers. Dit is eigenlijk iets wat je niet moet doen. Hierdoor wek je de illusie dat je vanaf een zolderkamertje je webwinkeltje runt, niet dat daar iets mis mee is hoor, zo ben ik ook begonnen. Maar klanten willen toch graag een vast nummer. De oplossing hiervoor is een VOIP nummer nemen. Meestal is dit een 084 of 087 nummer. Dit ‘netnummer’ raakt steeds meer ingeburgerd en niemand kijkt daar bijna meer van op. Het voordeel hiervan is dat je dit nummer gratis kan doorsturen naar je mobiel zodat je toch overal bereikbaar bent met je vaste nummer.
4. Klantenservice Mail
Elke mail die je binnenkrijgt in je mailbox is een potentiële klant, hou daar goed rekening mee. Ook een ontevreden klant kan een klant worden. Als je goed en zorgvuldig op dit soort mailtjes kun je deze klanten zelfs bij je blijven door je uitstekende service!
Probeer ook te laten zien dat je geïnteresseerd bent in de klant geef een goed en duidelijk antwoord en misschien kun je zelf een vraag terug stellen zo heeft de klant het idee er ook geluisterd wordt en niet van die standaard ‘afwimpel’ mails zijn.
5. Retouren proces van je webwinkel
Een klant kan zonder opgaaf van geldige reden een product 14 dagen na aankoop retour sturen. Dit is een belangrijk deel, meestal komt het niet zo vaak voor. Is dit wel het geval dan is er denk ik wat anders aan de hand. Bij een retour proces dien je duidelijke afspraken met de klant te maken, een deel hiervan kun je al in de algemene voorwaarden zetten en in de klantenservice pagina.  Door duidelijk afspraken met jezelf en de klant te maken voorkom je dat er tijdens dit proces fouten worden gemaakt. Hou een aantal dingen in de gaten:
– Maak duidelijke afspraken (product vervangen, geld retour)
– Product kwijt (Dit kan overal gebeuren, zorgt dat de klant tevreden blijft en zoek later uit waar het probleem ligt)
– Product controleren (Is het juiste product gestuurd, is deze niet beschadigd)
Al met al zijn er dus genoeg punten waar je je klantenservice naar een hoger nivo kan tillen.
Veel succes met je webwinkel en mocht ik nog belangrijke punten zijn vergeten laat het me dan gerust weten. Heb je meer andere vragen dan kun je die op de pagina: algemene vragen over webwinkels stellen.

Over Patrick Heijmans

Al jaren actief in de webwinkels en nu wil ik ook graag anderen helpen om een succesvolle webwinkel op te zetten. Ik deel mijn kennis en ervaring graag zodat anderen hun webshop kunnen starten of optimaliseren

Loading Facebook Comments ...

Trackbacks

  1. […] TIP 4: Lees mijn klantenservice stappenplan voor webwinkels (klik) […]

Laat wat van je horen

*